Дивись першу лекцію безкоштовно
Ми додали опцію trial, щоб у тебе була можливість зрозуміти наш формат, познайомитись з одним зі спікерів і після цього з впевненістю приєднатись до підписки на бібліотеку лекцій 🙌🏻
До перегляду доступна лекція: «Як шукати роботу мрії» від Каріни Алєксєєнко. Спікерка поділиться з тобою секретними tips & tricks з пошуку роботи мрії 🤩
Залишай свій email та отримуй доступ:
Переходь у Telegram-бот для завантаження
ЗАВАНТАЖИТИ
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Редакція The Instapreneurs спробувала розібратися, що таке токсична продуктивність, як її позбутися та працювати в задоволення без почуття провини. За допомогою у створенні цього матеріалу ми звернулися до наших друзів, психотерапевтів українського сервісу Mentoly. З нами спілкувалася Софія Панасенко, СЕО платформи та психологиня.

Нагадуємо про awesome email-розсилку. Наша email-маркетологиня Софія щотижня готує no bullshit матеріали для ваших поштових скриньок. Залишайте свій email та отримуйте концентровані дайджести, поради та новини зі світу маркетингу, а також першими дізнавайтеся про нові продукти від The Instapreneurs.

Що таке токсична продуктивність: розповідають психологи Mentoly

Немає єдиного визначення токсичної продуктивності. Проте психологи Mentoly погодилися, що частіше за все токсична продуктивність пов’язана з почуттям провини за те, що ви не робите щось постійно, а також з нездатністю визнати власні досягнення. Це не тільки про постійні to-do листи та кількість виконаних задач.

Токсична продуктивність насправді впливає на те, як ви ставитесь до себе та своїх здібностей. Коли ви надто довго працюєте та фокусуєтесь на роботі, легко почати вимірювати свою самооцінку тим, скільки задач ви можете зробити. Згодом ви починаєте відчувати провину за те, що «марнуєте» час на заняття, які раніше вам подобалися. Наприклад на прогулянку, читання книги або довготривалий обід.

Багато в чому токсична продуктивність є природним продовженням популярності «hustle culture». Цей тренд спрямований на те, щоб працювати більше та вкладати всі зусилля у роботу та свій особистий бренд.

Зетс інтрестінг: у 2022 році Asana Anatomy of Work Global Index опитав понад 10 000 працівників tech-індустрії. Виявили, що 71% опитуваних зазнали вигорання за останній рік. Причому 46% працівників стикаються з обома проблемами одночасно: вигорання та синдром самозванця. Але важливо зазначити що 40% з опитуваних вважають, що вигорання є неодмінною частиною успіху.  

Про те, як працювати без вигорання із свідомим підходом до роботи у сфері маркетингу, розібрали в матеріалі «Як не згоріти в потоці задач». Також разом із психотерапевтами сервісу Mentoly — Софією Панасенко і Дар'єю Горбатовською.

What’s a Rich Text element?

The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.

Static and dynamic content editing

A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!

How to customize formatting for each rich text

Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.

Чому вона виникає: причини

Кожна успішна виконана задача або проєкт дають тимчасовий дофаміновий удар. Коли навколишній світ приносить нам стресові новини та фактори загрози, які ми не можемо контролювати, ми ексцесивно зосереджуємось на задачах у нашому безпосередньому контролі.

Саме тому з моменту повномасштабного вторгнення ви могли не один раз чути про те, що люди почали більше працювати.

Мало того, пандемія у минулому зовсім зруйнувала кордони між особистим життям і роботою та посприяла розвиненою токсичної продуктивності. Попри те, що люди мали більше вільного часу через карантин та роботу вдома (без часу на дорогу!), багато хто почав працювати ще більше через неможливість розділяти роботу та особистий час, знаходячись в одному просторі.

Дослідження, проведене Prodoscore, показало 5% зростання продуктивності з травня по серпень 2020 року (період пандемії) порівняно з травнем і серпнем 2019 року (до пандемії). Це свідчить про те, що працівники почали працювати більше.

На додаток, згідно з дослідженням, 37% віддалених працівників кажуть, що їхні дні не мають чіткого початку чи кінця. У результаті 38% співробітників витрачають більше часу на перевірку електронної пошти в неробочий час, коли працюють віддалено, а 35% витрачають більше часу на роздуми про роботу у вільний час.

Дані дослідження Asana Anatomy of Work

Але навіть на тлі сучасних тенденцій багато співробітників здатні зберігати баланс між роботою та іншими сферами життя. Так відбувається тому, що токсична продуктивність розвивається завдяки певним психологічним факторам ризику. А саме:

1. Деструктивне виховання. Схильність до трудоголізму підвищується, якщо людина росла в сім'ї з надмірно вимогливими та строгими, або байдуже-відстороненими батьками. Такій дитині тепло та увага батьків не діставалося за визначенням, кохання потрібно було «заслужити» особистими досягненнями: виконувати всі вимоги, ідеально вчитися, допомагати по дому тощо.

2. Низька самооцінка. Невпевненість, схильність до самокритики, порівняння себе з іншими, залежність самооцінки від чужої думки — благодатний ґрунт для негативного впливу соціальних мереж. Культ продуктивності дає можливість відчути себе частиною загальної гонитви за успіхом і отримати зовнішнє схвалення.

3. Синдром втрачених можливостей (FOMO). Цей стан підвищує ризик трудоголізму. Вбачаючи в соціальних мережах безліч показово продуктивних людей, людина відчуває постійну фонову тривогу. Він боїться упустити будь-які можливості, зокрема — для кар'єрного та особистого просування. Власне життя здається недостатньо яскравим та успішним.

Як зрозуміти, що ви потрапили в пастку токсичної продуктивності

Цю закономірність буває доволі важко розпізнати. Особливо, якщо ви належите до тих людей, які завжди дотримувалися високих особистих стандартів. Ось кілька запитань, які можуть допомогти вам зрозуміти, чи справді ваша продуктивність шкідлива:

Що ви відчуваєте, коли уявляєте, як виконуєте завдання зі свого списку справ?

Ви в захваті від цього чи це наповнює вас страхом? Ці емоційні підказки можуть підказати вам, які завдання ви вважаєте виснажливими. Звичайно, є деякі зобов’язання, які ви не можете пропустити, але все ж є способи зберегти свою енергію. Запитайте себе чи потрібно вам негайно виконати цю дію чи можливо, ви можете надіслати цей електронний лист вранці, коли ви відпочинете. Або взагалі зможете делегувати цю задачу. 

Це питання важливе, тому що з токсичною продуктивністю люди часто відчувають потребу постійно виконувати завдання, не визначаючи пріоритетів і не делегуючи їх.

Що ви відчуваєте, коли справді зупиняєтеся?

Спробуйте свідомо відпочити — можливо, на день або на кілька годин — від «продуктивної» діяльності, якою ви займаєтеся виключно за звичкою. Наприклад, перевірка електронної пошти, скажімо, кожні 30 секунд або заповнення розкладу потенційними можливостями для бізнесу. Які почуття виникають? Якщо ви відчуваєте сором або провину за те, що зробили перерву або зробили щось «непродуктивне» (наприклад, перегляд улюбленого телешоу), це може сигналізувати про надмірну погоню за продуктивністю. 

Як ви почуваєтесь поза роботою?

Відчуття досягнення, пов’язане з роботою, може приносити справжнє задоволення. Проте це ускладнює усвідомлення того, чи не знаходиться ваша продуктивність на нездоровій території. Ось чому роздум про те, як ви почуваєтеся фізично та емоційно поза роботою (роботами), може бути корисною вправою.

Психологи Mentoly рекомендують ставити собі запитання на кшталт: 

  1. Наскільки я задоволений кількістю сну, яку я сплю щоночі?
  2. Наскільки я задоволений тим, як я загалом почуваюся фізично?
  3. Наскільки я задоволений моїми стосунками з партнером/ друзями/ родиною?
  4. Наскільки різноманітно я проводжу вільний від роботи час? Чи є у мене хобі яке приносить мені задоволення?
Оцініть свої відповіді за шкалою від 0 до 10 (де 0 означає «зовсім не щасливий», а 10 — «наскільки щасливий»). Більшість чисел менш ніж п'ять? Можливо ваші постійні задачі негативно позначились на вашому особистому житті, а ви цього навіть не помітили. 

Як все встигнути: лекція про тайм-менеджмент від The Instapreneurs

Якщо хочете дізнатися про інструменти для ефективного керування часом, дивіться лекцію «‎Тайм-менеджмент, який працює» від спікерки The Instapreneurs Вероніки Сенькіної.

Вероніка Сенькіна — CEO платформи The Instapreneurs, co-founder Matchaer, Ecommerce marketing manager у Petcube, інфлюенсерка та авторка курсів на теми SMM та маркетингу. Вона точно знає, як встигнути все на п'ятьох роботах і не зійти з розуму.

На лекції ви дізнаєтесь:

  • чому ви можете щось не встигати;
  • що таке концепція часу;
  • типи прокрастинації та як із ними впоратись;
  • як зберегти баланс робочого та особистого життя;
  • як правильно визначати пріоритетність задач;
  • які техніки планування дійсно працюють.
Переходьте за посиланням та отримайте доступ до всіх лекцій платформи усього за 555 грн на місяць. Тут тільки no-bullshit контент, актуальний для сучасного ринку.
Дякуємо! Ми надіслали файл на твою електронну скриньку 💌
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Як позбутись токсичної продуктивності

Знайти причину. Важливо зрозуміти, які психологічні потреби закриває ваша спрага продуктивності та «успішного успіху». Найбільш ефективною буде робота з психологом (особливо, якщо йдеться про деструктивне виховання або аб'юзивні відносини). Але ви можете спробувати проаналізувати самостійно.

Чому для мене така важлива робота? Чи правда вона мені подобається? Чого я насправді хочу? Чого бракує?Чому мені потрібне чуже схвалення?

Відмовтеся від тригерів

Незадоволеність собою зазвичай виникає не сама по собі, а на тлі подразників. Наприклад, таких: 

  • час, який ви проводите у соціальних мережах;
  • розмови про життя та досягнення інших людей;
  • спілкування з токсичними друзями та родичами, які знецінюють ваші заслуги, змушують сумніватися у собі.

Визначте межі роботи

Токсична продуктивність змушує вас занадто довго працювати. Щоб розірвати цикл, вам потрібно встановити межі та повернути собі частину вільного часу. Встановлення меж особливо важливо для віддалених працівників. Як це можна зробити?

  • Повідомте своїй команді (або собі) чіткий час старту та фінішу. Таким чином, кожен знає, коли він має працювати, а коли не працює.
  • Як керівник, висловлюйте свою думку про те, як ви встановлюєте межі. Уникайте надсилання повідомлень співробітникам і відповідей на них у неробочий час, беріть вихідні та заохочуйте свою команду робити те саме.
  • Нормалізуйте час для відповіді. 50% менеджерів і 42% окремих співробітників вважають, що їм потрібно негайно відповідати на сповіщення. Як керівник, ви можете встановити більш реалістичні очікування щодо часу відповіді та дозволити своїй команді повністю відключитися, коли вони не працюють.
Дякуємо! Ми надіслали бриф на твою електронну скриньку 💌
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Як знайти та підібрати психолога: The Instapreneurs радить

Психотерапія — це гарантована година зустрічі з собою, своїми емоціями та переживаннями. А якщо вам не вистачає кола однодумців, які так само зіткнулися з подібною проблемою як у вас — групова терапія ваш вихід. Групова терапія — це безпечний простір для експериментів, де учасники через інтеракції з іншими та самоспостереження можуть дослідити світ своїх внутрішніх переживань.

Редакція The Instapreneurs радить обирати психотерапевта на Mentoly, українському сервісі для підбору психологів та психотерапевтів. На сайті переходьте у розділ «Підібрати психолога» та заповнюйте невелику анкету. На основі відповідей ви отримаєте список спеціалістів, які найкраще відповідають вашим потребам. Отримати консультацію можна у двох форматах: онлайн та офлайн. На сервісі зручна система оплат та вибору часу консультації, можливість скасувати чи перенести зустріч. Детальніше про Mentoly дізнавайтеся в соцмережах та на сайті.